یزدفردا "معاون امور عمرانی استاندار یزد با متخصص برنامه های فرهنگی دفتر منطقه ای یونسکو در دفتر معاونت عمرانی دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد ، سید محمد میرسعیدی دراین دیدار با اشاره به آثار و ابنیه تاریخی استان، از آنها به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی جهان یاد کرد.

وی گفت: وجود بناهای تاریخی، بادگیرها، قنوات و معماری اسلامی ایرانی، استان یزد را در جایگاه خاصی در این رابطه قرار داده است.

میرسعیدی به فعالیت مرکز بین المللی قنات در استان یزد اشاره کرد و گفت : دوره های مختلفی با حضور کارشناسان و صاحب نظران در این خصوص برگزار شده که می تواند منشا خیرات بسیاری در این زمینه باشد.

معاون استاندار همچنین بر نقش مردم در حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر نقش ارزشمند مردم در حفظ بافت تاریخی نادیده گرفته شود، برنامه ریزی ها از تاثیر مطلوبی برخوردار نمی گردد.

میرسعیدی از تشكیل کمیته تدوین ضوابط و مقررات درخصوص بافت های قدیمی در سطح کشور خبر داد و گفت: کمیته ای متشکل از معاونین وزرای کشور و مسکن و شهرسازی و معاون سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور و نمایندگان استانهای یزد، اصفهان ، خراسان رضوی و فارس به منظور تدوین ضوابط و مقررات در خصوص بافت قدیمی در سطح کشور تشکیل گردیده و هم اکنون پیش نویس این سند در حال تهیه می باشد.

وی همچنین به برنامه های مورد نظر در مورد بافت قدیمی شهر یزد اشاره کرد و اظهار داشت: در شهر یزد با توجه به گستردگی آثار و ابنیه تاریخی، تفاهم نامه ای بین سه دستگاه متولی مسکن و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری یزد به امضاء رسیده است و در حال حاضر مشاور با توجه به مقررات این سه دستگاه به صورت محله ای در صدد ارائه طرح می باشد.

جونکوتانیگوچی متخصص برنامه های فرهنگی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران نیز در این نشست به جایگاه آثار و ابنیه تاریخی ایران در سطح جهان اشاره کرد و خواستار ثبت قنات های ایران و استان یزد به عنوان آثار تاریخی جهانی شد.

یزدفردا

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا